WYPRAWA W PRZYGOTOWANIU
Nie bez kozery z westchnieniem mówi się „życie jak Madrycie”. A ten zachwyt hiszpańską stolicą z pewnością udzielić się musi wszystkim miłośniczkom i miłośnikom najwyższej klasy malarstwa, nietuzinkowej architektury, śmiałych urbanistycznych rozwiązań i… znakomitej kuchni. Powodów, dla których warto odwiedzić Madryt są miriady, tym chętniej opowiem Państwu o kilku nęcących mnie szczególnie:

Ulubiony kasztanowiec ekspresjonisty
Wakacje 1913 roku Ernst Ludwig Kirchner, jeden z moich ukochanych wirtuozów ekspresji, spędzał na bałtyckiej wyspie Fehmarn. Odpoczywając od wielokrotnie malowanego przez siebie berlińskiego zgiełku, odwiedzał miejscowego latarnika, spacerował po plażach i obserwował… kasztanowce. W listach przyznawał, że miał w pamięci obrazy Paula Guguina i bujność przyrody południowego Pacyfiku. W ten sposób mistrz napięć stał się autorem pełnego błogiej harmonii, wakacyjnego pejzażu, a nadbałtyckie drzewa równać się mogą z naturą Gauguina!
Chleb i róże
Kasylda, córka toledańskiego władcy, potajemnie przyjęła wiarę chrześcijańską i pomagała uwięzionym przez swojego srogiego rodzica. Legenda głosi, że została zdemaskowana przez strażników, a wtedy niesiony przez nią chleb zamienił się róże – słuchając tych opowieści wyobraźnia Francisco de Zurbarána musiała zapłonąć! Ostatecznie, z właściwym sobie wyczuciem, namalował Andaluzyjkę z bukiecikiem zagubionym z kwieciście malowanych fałdach sukni przypominającej o wysokim


Bożek na kopule
Kiedy w 1905 roku towarzystwo ubezpieczeniowe La Unión y el Fénix kupuje parcele przy reprezentacyjnej Gran Via, uchodzącej za „salon pod gołym niebem” Madrytu, wie że z kosztami nie ma co się liczyć. Prędko rozpisany zostaje międzynarodowy konkurs architektoniczny, zaś pięć budynków zostaje wyburzonych pod budowę nowa siedziba towarzystwa, która musi imponować! I rzeczywiście, wzniesiony w latach 1907-1911 gmach wieńczy wspaniała kopuła z figurą Ganimedesa, na tłumną ulicę cień rzucają wydatne gzymsy, niezliczone girlandy i sztukaterie. Gmach Metropolis stanowi jedną z wizytówek stolicy, ale także wspaniały przykład rozmachu twórców późnego historyzmu nieskrępowanych budżetowymi ograniczeniami.
Odpoczynek mistrza
20 maja 1890 Vincent van Gogh przyjechał do Auvers-sur-Oise. Droga nie była uciążliwa, to raptem trzydzieści pięć kilometrów na północ od Paryża, tym bardziej, że na malarza już czekał rozmiłowany w sztuce lekarz Paul-Ferdinand Gachet. Van Gogh rozkoszuje się sielską okolicą domu doktora, niestety, nawet troska medyka i wspaniały pejzaż nie są w stanie ukoić jego lęków i dojmującego poczucia samotności. „Widok na Vessenots nieopodal Auvers” tchnie pogodnym spokojem i wielką harmonią, aż trudno uwierzyć, że niebawem artysta, któremu zawdzięczamy to dzieło popełnił samobójstwo.


Średniowieczna szkoła wzruszeń
Wśród trzydziestu pięciu tysięcy dzieł eksponowanych w madryckim Museo del Prado tego z pewnością nie sposób przeoczyć. To wielki tablicowy obraz Rogiera van der Weydena przedstawiający dramatyczny moment zdejmowania z krzyża martwego ciała Chrystusa. Mistrz schyłku średniowiecza nasyconym kolorem i pewnie kreśloną linią opowiada o rozpaczy, pokazując zachwycająco szerokie spektrum ludzkich reakcji na dramatyczne wydarzenie, od otępienia, przez pełen niedowierzania namysł, smutek, płacz, przerażenie, aż po omdlenie Marii. Tak spektakularnie wnikliwa obserwacji ludzkich emocji była wtedy ewenementem, a ręczę, że i dziś wywołuje dreszcz.
W truskawkach zapisane
Aż trudno w to uwierzyć, ale dawne inwentarze królewskie nazywały go „Obrazem z owocami drzewa truskawkowego”. Od początku był intrygującym kuriozum, dlatego już w XVI stuleciu zdobił ściany gabinetu osobliwości gromadzonych przez Hendricka III van Nassau. Dziś arcydzieło znane jako „Ogród rozkoszy ziemskich” nadal zachwyca potęgą inwencji, wartkością malarskiej akcji oraz… niezwykłym wykorzystaniem truskawek. Bohaterowie dzieła mieszkają w ich miąższu, czasem czynią z nich środki lokomocji, innym razem – jedzą je ze smakiem. Ten imponujący tryptyk z około 1500 roku mógłby uchodzić za dziadka XX-wiecznych surrealistów!





Malarstwo do potęgi
A przecież to tylko kilka spośród setek wyjątkowych dzieł czekających na nasz w hiszpańskiej stolicy. Madryt słusznie szczyci się wyśmienitą kolekcją prac Velazqueza i El Greco, znana na świecie jest także zgromadzona tam imponująca reprezentacja dzieł Tycjana. A cóż może być rozkoszniejszego, niż w grudniowe mroki wygrzać się w weneckim cieple światła arcydzieł takich jak Tycjanowskie „Święto Wenus”, portret dumnego „Federico Gonzagi” z rozkosznym pieskiem, zalotnie uśmiechnięta „Salome” czy malowana ze swadą dojrzałego księcia malarzy „Danae i złoty deszcz”.








Madryt, raj dla miłośników sztuki
Madryt to prawdziwy raj dla miłośników sztuki, idealny dla tych, którzy stawiają pierwsze kroki w historii sztuki. Madryckie muzea należą przecież do najlepszych na świecie.
Ta Stolica Sztuki Europejskiej łączy bogactwo historii, różnorodność stylów i niezwykłe zbiory, obejmujące od klasycznych dzieł mistrzów po nowoczesne arcydzieła. Muzea takie jak Prado, Thyssen-Bornemisza i Centrum Sztuki Królowej Zofii to wyjątkowe miejsca, gdzie każda wystawa opowiada swoją historię i inspiruje do głębszego zrozumienia kultury europejskiej.
Muzeum Prado
Muzeum Prado to skarbnica arcydzieł, które nie tylko zachwycają techniką, ale także angażują emocjonalnie. Z pewnością na dłużej zatrzymamy się przy „Las Meninas” Diego Velázqueza – obrazie, który stanowi nie tylko znakomity przykład mistrzowskiego malarstwa, ale również fascynujące studium percepcji i rzeczywistości. Obecność artysty na obrazie skłania do refleksji nad rolą obserwatora i obserwowanego. W Prado zobaczymy dzieła wielu wielkich artystów, w tym: Diego Velázqueza, Francisco Goyę, Hieronymusa Boscha, Peter Paul Rubensa, El Greca, Rafaela, Tintoretta, Jean-Baptiste-Siméona Chardina, Hansa Holbeina Młodszego oraz Joaquína Sorollę.
Thyssen-Bornemisza, Centrum Sztuki Królowej Zofii
Kolejnymi ważnymi punktami na mapie naszej wyprawy będą Muzeum Thyssen-Bornemisza, prezentujące dzieła od średniowiecza po nowoczesność, oraz Muzeum Centrum Sztuki Królowej Zofii, w którym znajduje się między innymi współczesne arcydzieło – „Guernica” Pabla Picassa.
Sztuka ma moc
Sztuka ma moc łączenia ludzi i inspirowania ich do nowego spojrzenia na świat. Wybierając się z Pawłem Bieniem do Madrytu, odkryjemy nie tylko piękne obrazy, ale także otworzymy drzwi do zrozumienia ludzkich emocji, kultury i historii. Dajmy się porwać tej przygodzie i pozwólmy sztuce i Pawłowi opowiadać swoje historie.
Zapraszamy do wstępnych zapisów na tę hiszpańską wyprawę!
Wyprawa w przygotowaniu
Koszty
CENA ZAWIERA – SZCZEGÓŁY W PRZYGOTOWANIU
- autorski wybór wystaw, muzeów i obiektów Pawła Bienia
- opracowanie unikatowej trasy zwiedzania przez pilotkę Monikę Wałkowską
- 90 minutowy wykład wprowadzający online eksperta
- opiekę merytoryczną: tam, gdzie to możliwe – oprowadzania i komentarze do wystaw Pawła Bienia
- opiekę pilotki wycieczek Moniki Wałkowskiej w trakcie pobytu
- przelot Warszawa Chopina – Madryt – Warszawa Chopina
- prywatny transfer lotnisko – hotel – lotnisko
- noclegi w pokojach 2-osobowych (lub 1-osobowych za dopłatą)
- śniadania w formie bufetu
- 1 wspólna kolacja dla wszystkich uczestników
- indywidualny zestaw słuchawkowy tour-guide
- pełne ubezpieczenie na cały okres pobytu (min. koszty leczenia do 40 000 000 PLN) KL, NNW, bagaż
- opłatę obligatoryjną na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny oraz Turystyczny Fundusz Pomocowy
WSTĘPNE KOSZTY – W PRZYGOTOWANIU
- Pracujemy nad szczegółami i wyceną
- Ostateczna cena wyjazdu zostanie skalkulowana dla zebranej grupy. Większa grupa, obniża ostateczny koszt wyjazdu dla każdego uczestnika. Dziękujemy za polecenia Znajomym naszych propozycji!
KOSZTY DODATKOWE – W PRZYGOTOWANIU
- Bilety do muzeów i innych zwiedzanych obiektów. Wysokość opłat jest zależna od Państwa wyborów, a także od indywidualnych zniżek. Opłaty za wstępy do rezerwowanych obiektów zostaną zebrane w EUR w trakcie wyprawy. Wybrane wstępy będą OBOWIĄZKOWE, w związku z koniecznością zakupów biletów z wyprzedzeniem
- Posiłki poza śniadaniem. Program kształtujemy tak, by w porze lunchowej można było zjeść w muzealnych restauracjach, a wieczorem w hotelu lub okolicy. Rezerwacja posiłków przez pilota zależy od zainteresowania taką opcją w grupie uczestników
- Dodatkowe ubezpieczenie od kosztów rezygnacji, chorób przewlekłych. Osoby zainteresowane, prosimy o mail na kontakt@wyprawyzesztuka.pl
PŁATNOŚCI – W PRZYGOTOWANIU
- Zaliczka – płatna do 3. dni od wysłania rezerwacji + ewentualna dopłata do pokoju jednoosobowego
- II rata – płatna 7 dni po potwierdzeniu Wyprawy i otrzymaniu umowy
- III rata będzie płatna na 30 dni przed rozpoczęciem Wyprawy
- Potwierdzenie Wyprawy przesyłamy mailowo uczestnikom, którzy po otwarciu rezerwacji, wpłacą zaliczkę
- Kolejność wpłat decyduje o wpisaniu na listę uczestników
- Po zebraniu grupy zapisujemy na listę rezerwową
Tę wyprawę realizujemy z licencjonowanym biurem podróży TRAVELIKO nr licencji 2433
Rezygnacja
Rezygnacja w ramach zapisów wstępnych jest bezkosztowa.
Po wpłaceniu zaliczki i otrzymaniu maila z potwierdzeniem wyprawy, osoby rezygnujące ponoszą koszty rezygnacji. Wysokość kosztów rezygnacji będzie zależna od kosztów faktycznie poniesionych przez organizatorów.
Ubezpieczenie
Istnieje możliwość dodatkowego ubezpieczenia od kosztów rezygnacji, chorób przewlekłych.
Informację o możliwości wykupienia ubezpieczenia od rezygnacji oraz Ogólne Warunki Ubezpieczenia otrzymasz wraz z przesłaną umową ok. 7-dni od dnia otrzymania maila potwierdzającego zebranie grupy na wyprawę. W mailu z umową otrzymasz dokładną informację jeśli chodzi o koszty ubezpieczenia oraz datę do kiedy możesz wykupić dane ubezpieczenie.
Osoby zainteresowane wcześniejszym wglądem w warunki ubezpieczenia prosimy o wiadomość na kontakt@wyprawyzesztuka.pl
Wstępna Rezerwacja
To jest wstępna rezerwacja. Ostateczną decyzję o udziale w Wyprawie podejmiesz po otrzymaniu Programu i kosztów.
Jeśli udział biorą 2 osoby razem (lub więcej), prosimy wypełnić rezerwację dla każdego z osobna.
Tę wyprawę realizujemy z licencjonowanym biurem podróży TRAVELIKO NIP: 1231056797, wpis do rejestru organizatorów turystyki nr 2433, od którego – po potwierdzeniu wyprawy – otrzymasz Umowę o świadczenie usług turystycznych. Jeśli chcesz mieć wgląd w Umowę już teraz, prosimy o mail na adres kontakt@wyprawyzesztuka.pl
Wypełnij formularz
Powyższe zaproszenie ma charakter informacyjny i nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.
Program Wypraw ze Sztuką stanowi własność Akademii Kultury Sp. z o.o.. Wszelkie kopiowanie i powielanie tego materiału jest zabronione bez naszej zgody.
Zapraszamy serdecznie,
Wyprawy ze Sztuką
Zdjęcia ze stron muzeów, Wikimedia i Wkipedia Commons, ze zbiorów własnych