LISTA REZERWOWA
Nie bez kozery z westchnieniem mówi się „życie jak Madrycie”. A ten zachwyt hiszpańską stolicą z pewnością udzielić się musi wszystkim miłośniczkom i miłośnikom najwyższej klasy malarstwa, nietuzinkowej architektury, śmiałych urbanistycznych rozwiązań i… znakomitej kuchni. Powodów, dla których warto odwiedzić Madryt są miriady, tym chętniej opowiem Państwu o kilku nęcących mnie szczególnie:

Ulubiony kasztanowiec ekspresjonisty
Wakacje 1913 roku Ernst Ludwig Kirchner, jeden z moich ukochanych wirtuozów ekspresji, spędzał na bałtyckiej wyspie Fehmarn. Odpoczywając od wielokrotnie malowanego przez siebie berlińskiego zgiełku, odwiedzał miejscowego latarnika, spacerował po plażach i obserwował… kasztanowce. W listach przyznawał, że miał w pamięci obrazy Paula Guguina i bujność przyrody południowego Pacyfiku. W ten sposób mistrz napięć stał się autorem pełnego błogiej harmonii, wakacyjnego pejzażu, a nadbałtyckie drzewa równać się mogą z naturą Gauguina!
Chleb i róże
Kasylda, córka toledańskiego władcy, potajemnie przyjęła wiarę chrześcijańską i pomagała uwięzionym przez swojego srogiego rodzica. Legenda głosi, że została zdemaskowana przez strażników, a wtedy niesiony przez nią chleb zamienił się róże – słuchając tych opowieści wyobraźnia Francisco de Zurbarána musiała zapłonąć! Ostatecznie, z właściwym sobie wyczuciem, namalował Andaluzyjkę z bukiecikiem zagubionym z kwieciście malowanych fałdach sukni przypominającej o wysokim


Bożek na kopule
Kiedy w 1905 roku towarzystwo ubezpieczeniowe La Unión y el Fénix kupuje parcele przy reprezentacyjnej Gran Via, uchodzącej za „salon pod gołym niebem” Madrytu, wie że z kosztami nie ma co się liczyć. Prędko rozpisany zostaje międzynarodowy konkurs architektoniczny, zaś pięć budynków zostaje wyburzonych pod budowę nowa siedziba towarzystwa, która musi imponować! I rzeczywiście, wzniesiony w latach 1907-1911 gmach wieńczy wspaniała kopuła z figurą Ganimedesa, na tłumną ulicę cień rzucają wydatne gzymsy, niezliczone girlandy i sztukaterie. Gmach Metropolis stanowi jedną z wizytówek stolicy, ale także wspaniały przykład rozmachu twórców późnego historyzmu nieskrępowanych budżetowymi ograniczeniami.
Odpoczynek mistrza
20 maja 1890 Vincent van Gogh przyjechał do Auvers-sur-Oise. Droga nie była uciążliwa, to raptem trzydzieści pięć kilometrów na północ od Paryża, tym bardziej, że na malarza już czekał rozmiłowany w sztuce lekarz Paul-Ferdinand Gachet. Van Gogh rozkoszuje się sielską okolicą domu doktora, niestety, nawet troska medyka i wspaniały pejzaż nie są w stanie ukoić jego lęków i dojmującego poczucia samotności. „Widok na Vessenots nieopodal Auvers” tchnie pogodnym spokojem i wielką harmonią, aż trudno uwierzyć, że niebawem artysta, któremu zawdzięczamy to dzieło popełnił samobójstwo.


Średniowieczna szkoła wzruszeń
Wśród trzydziestu pięciu tysięcy dzieł eksponowanych w madryckim Museo del Prado tego z pewnością nie sposób przeoczyć. To wielki tablicowy obraz Rogiera van der Weydena przedstawiający dramatyczny moment zdejmowania z krzyża martwego ciała Chrystusa. Mistrz schyłku średniowiecza nasyconym kolorem i pewnie kreśloną linią opowiada o rozpaczy, pokazując zachwycająco szerokie spektrum ludzkich reakcji na dramatyczne wydarzenie, od otępienia, przez pełen niedowierzania namysł, smutek, płacz, przerażenie, aż po omdlenie Marii. Tak spektakularnie wnikliwa obserwacji ludzkich emocji była wtedy ewenementem, a ręczę, że i dziś wywołuje dreszcz.
W truskawkach zapisane
Aż trudno w to uwierzyć, ale dawne inwentarze królewskie nazywały go „Obrazem z owocami drzewa truskawkowego”. Od początku był intrygującym kuriozum, dlatego już w XVI stuleciu zdobił ściany gabinetu osobliwości gromadzonych przez Hendricka III van Nassau. Dziś arcydzieło znane jako „Ogród rozkoszy ziemskich” nadal zachwyca potęgą inwencji, wartkością malarskiej akcji oraz… niezwykłym wykorzystaniem truskawek. Bohaterowie dzieła mieszkają w ich miąższu, czasem czynią z nich środki lokomocji, innym razem – jedzą je ze smakiem. Ten imponujący tryptyk z około 1500 roku mógłby uchodzić za dziadka XX-wiecznych surrealistów!





Malarstwo do potęgi
A przecież to tylko kilka spośród setek wyjątkowych dzieł czekających na nasz w hiszpańskiej stolicy. Madryt słusznie szczyci się wyśmienitą kolekcją prac Velazqueza i El Greco, znana na świecie jest także zgromadzona tam imponująca reprezentacja dzieł Tycjana. A cóż może być rozkoszniejszego, niż w grudniowe mroki wygrzać się w weneckim cieple światła arcydzieł takich jak Tycjanowskie „Święto Wenus”, portret dumnego „Federico Gonzagi” z rozkosznym pieskiem, zalotnie uśmiechnięta „Salome” czy malowana ze swadą dojrzałego księcia malarzy „Danae i złoty deszcz”.








Madryt, raj dla miłośników sztuki
Madryt to prawdziwy raj dla miłośników sztuki, idealny dla tych, którzy stawiają pierwsze kroki w historii sztuki. Madryckie muzea należą przecież do najlepszych na świecie.
Ta Stolica Sztuki Europejskiej łączy bogactwo historii, różnorodność stylów i niezwykłe zbiory, obejmujące od klasycznych dzieł mistrzów po nowoczesne arcydzieła. Muzea takie jak Prado, Thyssen-Bornemisza i Centrum Sztuki Królowej Zofii to wyjątkowe miejsca, gdzie każda wystawa opowiada swoją historię i inspiruje do głębszego zrozumienia kultury europejskiej.
Muzeum Prado
Muzeum Prado to skarbnica arcydzieł, które nie tylko zachwycają techniką, ale także angażują emocjonalnie. Z pewnością na dłużej zatrzymamy się przy „Las Meninas” Diego Velázqueza – obrazie, który stanowi nie tylko znakomity przykład mistrzowskiego malarstwa, ale również fascynujące studium percepcji i rzeczywistości. Obecność artysty na obrazie skłania do refleksji nad rolą obserwatora i obserwowanego. W Prado zobaczymy dzieła wielu wielkich artystów, w tym: Diego Velázqueza, Francisco Goyę, Hieronymusa Boscha, Peter Paul Rubensa, El Greca, Rafaela, Tintoretta, Jean-Baptiste-Siméona Chardina, Hansa Holbeina Młodszego oraz Joaquína Sorollę.
Thyssen-Bornemisza, Centrum Sztuki Królowej Zofii
Kolejnymi ważnymi punktami na mapie naszej wyprawy będą Muzeum Thyssen-Bornemisza, prezentujące dzieła od średniowiecza po nowoczesność, oraz Muzeum Centrum Sztuki Królowej Zofii, w którym znajduje się między innymi współczesne arcydzieło – „Guernica” Pabla Picassa.
Sztuka ma moc
Sztuka ma moc łączenia ludzi i inspirowania ich do nowego spojrzenia na świat. Wybierając się z Pawłem Bieniem do Madrytu, odkryjemy nie tylko piękne obrazy, ale także otworzymy drzwi do zrozumienia ludzkich emocji, kultury i historii. Dajmy się porwać tej przygodzie i pozwólmy sztuce i Pawłowi opowiadać swoje historie.
Zapraszamy do wstępnych zapisów na tę hiszpańską wyprawę!
PROGRAM I SZCZEGÓŁY ORGANIZACYJNE
PROGRAM DZIEŃ PO DNIU
Dzień 1 – wtorek, 2 grudnia
8:45 – zbiórka na Lotnisku Chopina w Warszawie
Przylot do Madrytu
15:00 – transfer do hotelu i zakwaterowanie
Spacer w kierunku Museo del Prado i wieczorne, indywidualne zwiedzanie
Dzień 2 – środa, 3 grudnia
Museo Nacional Thyssen-Bornemisza
Museo Nacional del Prado
Dzień 3 – czwartek, 4 grudnia
Przejazd do Escorialu i zwiedzanie z lokalnym przewodnikiem
(Real Monasterio de San Lorenzo de El Escorial)
Powrót do Madrytu
- Museo Cerralbo
Dla chętnych: wieczór z flamenco
(informacja w ankiecie rezerwacyjnej dla uczestników)
Dzień 4 – piątek, 5 grudnia
Monasterio de las Descalzas Reales
Pałac Królewski
Galería de las Colecciones Reales (Galeria Kolekcji Królewskich)
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía
Dzień 5 – sobota, 6 grudnia
Real Academia de Bellas Artes de San Fernando
lub czas wolny12:30 – zbiórka w hotelu i transfer na lotnisko
Wylot do Warszawy
Przewidywany przylot na Lotnisko Chopina – 19:00
CENA I TERMINY PŁATNOŚCI
Propozycja dla grupy 25 – 30 osób
Wyprawa będzie realizowana po zebraniu minimalnej grupy 25 osób
- Wstępna cena dla grupy 30 os. – 5690 PLN
- Wstępna cena dla grupy 25 os. – 5810 PLN
- Dopłata do pokoju jednoosobowego – 1190 PLN
Ostateczna cena wyjazdu zostanie skalkulowana dla zebranej grupy. Większa grupa, obniża ostateczny koszt wyjazdu dla każdego uczestnika. Dziękujemy za polecenia Znajomym naszych propozycji!
TERMINY PŁATNOŚCI
- Zaliczka – do 3. dni od wysłania rezerwacji – 800 PLN + ewentualna dopłata do pokoju jednoosobowego SGL – 1190 PLN
- II rata – do 7 dni po potwierdzeniu wyprawy - dopłata do całości
- Potwierdzenie wyprawy prześlemy uczestnikom mailowo do 10.10.2025. Jeśli do tego terminu nie zbierze się minimalna liczba uczestników, powiadomimy Cię o tym i niezwłocznie zwrócimy zaliczkę
- Kolejność wpłat decyduje o wpisaniu na listę uczestników
- Po zebraniu grupy zapisujemy na listę rezerwową
Tę wyprawę realizujemy z licencjonowanym biurem podróży TRAVELIKO
NIP: 1231056797, wpis do rejestru organizatorów turystyki nr 2433, od którego – po potwierdzeniu wyprawy – otrzymasz droga mailową Umowę o świadczenie usług turystycznych.
Jeśli chcesz mieć wgląd w Umowę już teraz, prosimy o mail na adres kontakt@wyprawyzesztuka.pl
CO OBEJMUJE CENA
- Wykład wprowadzający online Pawła Bienia
- Opiekę merytoryczną Pawła Bienia w trakcie całego pobytu
- Opiekę pilotki wycieczek Moniki Wałkowskiej
- Przelot samolotem Warszawa Chopina – Madryt - Warszawa Chopina
- Bagaż rejestrowany do 23 kg
- Bagaż podręczny o maks. Wym. 55x40x23 cm
- Transfer autokarem na trasie lotnisko – hotel – lotnisko
- Transfer autokarem Madryt - El Escorial - Madryt
- 4-noclegi w pokojach 2-osobowych w 3-lub 4-gwiazdkowym hotelu w Madrycie
- 4 śniadania
- 1 wspólny posiłek
- Ubezpieczenie turystyczne KL, NNW, bagaż
- Opłatę obligatoryjną na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny oraz Turystyczny Fundusz Pomocowy
KOSZTY DODATKOWE
- Opłata hotelowa 15 EURO
- Przejazdy w Madrycie realizowane komunikacją miejską – szczegóły zostaną przesłane w późniejszym terminie bezpośrednio do uczestników wyprawy.
- Bilety do muzeów i innych zwiedzanych obiektów. Wysokość opłat jest zależna od Państwa wyborów, a także od indywidualnych zniżek. Orientacyjnie około 240 EURO. Opłaty za wstępy do rezerwowanych obiektów zostaną zebrane na początku wyprawy.
- Posiłki poza ujętymi w świadczeniach nie są wliczone w cenę. Ich rezerwacja będzie możliwa w przypadku zainteresowania uczestników i zostanie ustalona z zapisanymi osobami przed wyjazdem.
- Ewentualnie dodatkowe ubezpieczenie istnieje możliwość ubezpieczenia od kosztów rezygnacji, chorób przewlekłych oraz zachorowania na COVID lub kwarantanny w Polsce udziela nasz touroperator TRAVELIKO marcin@wyprawyzesztuka.pl
ZASADY REZYGNACJI I ZWROTÓW
REZYGNACJA
Rezygnacja po wpłaceniu zaliczki, ale przed otrzymaniem mailowego potwierdzenia wyprawy – bez kosztów.
Po mailowym potwierdzeniu wyprawy – koszty rezygnacji zależne od wydatków poniesionych przez organizatora.
UBEZPIECZENIE
Istnieje możliwość dodatkowego ubezpieczenia od kosztów rezygnacji i chorób przewlekłych.
Szczegóły (koszt, termin wykupu, OWU) przesyłamy wraz z umową, ok. 7 dni po mailowym potwierdzeniu wyprawy.
Chętni do wcześniejszego wglądu proszeni są o kontakt: kontakt@wyprawyzesztuka.pl.
LISTA REZERWOWA
Przepraszamy, brak miejsc.
Powyższe zaproszenie ma charakter informacyjny i nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.
Program Wypraw ze Sztuką stanowi własność Akademii Kultury Sp. z o.o.. Wszelkie kopiowanie i powielanie tego materiału jest zabronione bez naszej zgody.
Zapraszamy serdecznie,
Wyprawy ze Sztuką
Zdjęcia ze stron muzeów, Wikimedia i Wkipedia Commons, ze zbiorów własnych